Pages

Tuesday 7 May 2013

Perihal PBAKL13

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 (PBAKL13)

Yang Menarik...

Majlis pelancaran yang dirasmikan oleh Dr. Awang Sariyan.
Empat buah buku judul baharu dan 24 buah buku terbitan semula.
Tahniah!
  • Secara peribadi, sambutan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) pada tahun ini, saya  mulakan dengan menghadiri majlis pelancaran buku bergambar kanak-kanak terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada hari pertama pesta berlangsung. Majlis bersejarah ini telah dirasmikan oleh Ketua Pengarah DBP sendiri, Dr. Awang Sariyan.
Ketua Satu PEN, Puan Mahaya Mohd. Yassin.
  • Antara penulis yang terlibat dalam majlis pelancaran tersebut ialah Puan Mahaya Mohd. Yassin, Ketua Satu Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) dan juga seorang penulis yang telah menghasilkan beberapa buah buku bergambar kanak-kanak seperti Ayahku Pulang, Keduduk Pohon Larangan, Anak Angkat Singa dan yang terbaharu dilancarkan pada pagi itu, Kuda Dengan Singa. Buku bergambarnya yang berjudul Kucing Dengan Tupai pula pernah memenangi Hadiah Buku Terbaik Sekolah Rendah pada tahun 1979. Wah, ketika itu, saya baru berusia 7 tahun!
  • Puan Mahaya juga merupakan mantan pensyarah di Maktab Perguruan Raja Melewar. Beliau juga mengelolakan ruangan Ulasan Puisi dalam majalah Dewan Siswa dan bergerak aktif dalam Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN). 
Antara orang ramai yang turut meraikan majlis pelancaran. 
  • Seorang lagi penulis yang bukunya turut dilancarkan pada pagi itu ialah Puan Hasniah Hussain atau lebih dikenali dengan nama Mama Tok. Jika anda merupakan pelanggan tetap Aku dan Kafe Buku, tentu anda pernah terbaca coretan saya mengenai beliau sebelum ini. Seri Cicirama Cantik merupakan karya terbaharu beliau bersama DBP. Sebenarnya selain menjadi seorang penulis dan pencerita, Mama Tok juga sangat berpengalaman dalam pementasan teater kanak-kanak. Bahkan, beliau pernah memenangi hadiah Peraduan Menulis Skrip Drama Kanak-Kanak anjuran TEMA dan Exxonmobil suatu ketika dahulu dan terpilih sebagai salah seorang daripada empat pencerita terbaik di Festival Kanak-Kanak yang baru berlangsung di Iran tahun ini.  
Kuda Dengan Singa (Mahaya Mohd. Yassin) dan
Seri Cicirama Cantik (Hasniah Hussain)
  • Kedua-dua orang tokoh penulis buku bergambar kanak-kanak ini merupakan mentor penulisan saya yang semangatnya sangat saya kagumi. Bayangkan dalam usia sebegini, mereka masih lagi gigih berkarya demi memastikan lahirnya bahan-bahan bacaan yang berkualiti buat generasi akan datang. Saya tabik hormat kepada Bonda dan Mama Tok! Dengan izin Allah, saya ingin menyerap semua kekuatan mereka.
Siapa yang tidak kenal Puan Siti Zaleha M.Hashim?
Suaranya bak buluh perindu. Kata-katanya lembut namun penuh bermakna, menusuk kalbu.
Beliau adalah antara penyair wanita mapan kesayangan saya. Karya-karyanya
begitu dekat dengan hati. Bertemu dan mendapatkan autografnya merupakan satu daripada
kenangan terindah PBAKL tahun ini.  
  • Selain sibuk membeli-belah, saya juga telah meluangkan masa mengikuti dua buah forum anjuran Kota Buku dan dikendalikan oleh Kursuspenulisan.com. Forum-forum tersebut diberikan secara percuma oleh pihak Kota Buku. Antara yang saya ikuti ialah Forum Menjadi Penulis Sepenuh Masa (Tuan Ramlee Awang Mursyid bersama Tuan Zahiruddin Zabidi) dan Forum Ayat-Ayat Magis Menarik Pelanggan (Tuan Afiq Azizan). Terdapat dua lagi forum yang menarik seperti Forum Buku Bergambar Kanak-Kanak dan Forum Penulisan Skrip Dari Buku ke Layar. Namun saya harus akur, lautan buku perlu saya selami juga.
  • PBAKL ibarat hari raya pencinta buku. Sama ada anda bergelar penulis, pelukis, penerbit atau pembaca, inilah saat yang ditunggu-tunggu dalam setahun. Puluhan ribu yang membanjiri PBAKL. Namun pada tahun ini, saya rasa amat bertuah kerana sempat beramah mesra dengan ramai rakan penulis dan juga pembaca. Termasuklah beberapa orang rakan baharu dari dalam dan luar negara. 
Mr Summit Bhattacharjee from the National Book Trust, India.
We had a nice talk and thank you for the books. 
  • Dua hari saya duduk bersila di satu-satunya gerai wakil penerbitan dari India. Sebenarnya, gerai tersebut tidak menjual walau sebuah buku pun  sebaliknya memperdagangkan hak cipta penerbitannya sahaja. Oleh sebab saya pernah menyelusuri kedai-kedai buku di India, saya tahu bagaimana murahnya buku di sana. Cuma agak terkilan kerana saya bukan pembeli hak cipta. Apabila diminta menghulurkan kad nama (kebetulan saya tidak membawanya), beliau tidak berapa hendak melayani saya. Maka pulanglah saya dengan hati yang rawan. 
  • Ah, itu tidak mematahkan semangat saya. Bukankah saya penulis buku yang menasihatkan pembacanya supaya jangan terlalu cepat berburuk sangka. Selang sehari, saya kembali ke gerai yang sama. Bersila dan membaca dan meneliti hampir enam buah buku bergambar kanak-kanak. Akhirnya, tuan punya gerai sudi berbual-bual dengan saya. Sebelum saya pergi, beliau turut menghulurkan kad namanya dan memberitahu, "Come to New Delhi World Book Fair 2014. Call me and I'll make sure you get all the books you're looking for." 
Woohoo! Bukan itu sahaja, saya turut dihadiahi dengan dua buah buku yang saya sangat berkenan! Wah, syukur alhamdulillah!... .


Sedang berlangsung, Wawancara Sofa Putih ITBM bersama
Awang Goneng dan Zaharah Othman. 
  • Oh, terima kasih ITBM kerana menawarkan diskaun terhebat kepada penulis - 50%! 
  • Sempat menyaksikan dua Wawancara Sofa Putih. Bertemu dengan insan-insan hebat ini, kembali menyuntik semangat kepengarangan saya. 


Yang Kurang Menarik...  

  • Saya masih merasakan harga makanan yang dijual oleh pihak terbabit di dalam PWTC sebagai mahal. Sepatutnya, mereka meraikan PBAKL yang sudah diadakan lebih 10 tahun di tempat mereka dengan menurunkan harga makanan bagi membolehkan orang ramai meningkatkan daya pelaburan ke atas bahan bacaan berkualiti berbanding makanan. Hari-hari pun boleh makan, okey. Diskaun buku setahun sekali!
  • Hati terhiris apabila menyaksikan betapa ramainya jemaah lelaki yang tidak menunaikan solat Jumaat! Dan aktiviti perniagaan MASIH BERJALAN  walaupun azan Zohor sudah berkumandang dan waktu solat Jumaat sedang berlangsung. Sungguh, saya terkilan amat. Inikah bapa-bapa dan calon-calon bapa yang mahu melahirkan generasi Salahuddin al-Ayubi pada masa akan datang? Mari kita renungkan sendiri .
Kali ini hanya mampu telan air liur. Lain kali, siapa yang tahu?
  • Melihat buku-buku yang menjadi idaman hati tetapi pada hari tersebut masih belum mampu saya miliki. Namun, rezeki Allah... .
Syukur alhamdulillah ketemu yang ini.
Jarascinta Rumi  - Percikan, Pemikiran, Apresiasi dan Ekspresi
Pujangga Agung karya Darma Mohammad.
Masih panas dari kilang pada hari terakhir PBAKL13.
  • Suka melihat remaja berbondong-bondong membeli novel-novel kegemaran mereka. Ingatkan banyak membaca, halus budi bahasa. Sekali mendengar mereka membuka mulut... YA AMPUN! 

Ingatlah wahai penulis sekalian. Badan kita ialah apa yang kita makan. Minda kita ialah apa yang kita baca. Jangan salahkan remaja jika mereka tersalah bicara. Salahkan bahan bacaan dan penulisnya!... Maaflah, kakak 'terlaser' sedikit. Ampun... .

Hari sudah larut malam. Izinkan saya mengakhiri coretan kali ini dengan kata-kata yang dipetik daripada ucapan Dr. Awang Sariyan sewaktu majlis pelancaran buku bergambar kanak-kanak berlangsung. Katanya kurang lebih begini;

"Karya imaginatif dan karya ilmu perlu diseimbangkan oleh para penulis lalu dipersembahkan dalam bentuk yang paling kreatif dalam usaha penyebaran ilmu kepada generasi akan datang."

(Benar, jika anda sedang berkunjung buat kali kedua, entri ini sudah diedit dan dimasukkan gambar. Semoga bermanfaat.)

~Mazny M.R.~


No comments:

Post a Comment